Friday, April 10, 2009

PUMA


Apa maksud PUMA?Puma bukanlah pakaian seperti yang di sangka tetapi ialah kereta generasi masa hadapan yang sedang dibangunkan oleh GM(General Motor dengan usahasama Segway). PUMA bermaksud Personal Urban Mobility Accesibility bertujuan untuk bukan sahaja untuk mengurangkan kos di kala dunia menghadapi kegawatan tetapi juga bertujuan untuk mengurangkan kerbergantungan manusia terhadap sumber minyak dan mengatasi masalah kesesakan lalu lintas.

Kereta ini telah dipertontonkan kepada masyarakat dunia di World of Car Show di New York pada 7hb April lepas telah menarik perhatian ramai kerana cirinya yang menggunakan sistem elektrik yang di cas di samping tidak mengeluarkan asap yang boleh mencermarkan alam sekitar amnya.

Kereta ini boleh bergerak sejauh 35 batu sekali charge dengan 2 muatan tempat duduk boleh mengurangkan kesesakan lalu lintas dengan saiznya yang kecil di samping boleh membuat pusingan 360 darjah tanpa sebarang masalah. Kereta ini masih lagi dalam ujian prototype dan reka bentuk sebenar masih belum diketahui.. Sama sama kita nantikan





No comments: