Thursday, December 10, 2009

Anugerah Skrin 2009


Aku berpeluang meyaksikan Anugerah Skrin 2009 di PWTC minggu lepas. Tu pun last minit nyer sebab kerja kerja di office belum siap. Nasib baik lah tiket untuk aku still ada cuma aku kena pickup tiket kat kaunter pendaftaran tv3 kat PWTC.

Untuk pengetahuan korang inilah kali pertama aku menonton secara dekat anugerah skrin nie. Selalu aku tengok kat TV je. Sebenarnya aku lebih selesa tengok kat TV berbanding tengok live kat PWTC. Tak puas sebab selalu ade je kepala orang kat depan yang menghalang. Yelah kan nama pun tengok kat dewan so terpaksa la bersesak sesak. Walaupun dapat tiket di kawasan utama aku still rasa mcm tak best. Ini kerana tidak ada skrin besar yang disediakan so nampak Farra Fauzana dan CT besar jari je. Tak puas.

Bagi aku Anugerah Skrin kali ini nak kata grand sangat pun tak, nak kata tak grand pun tak. Dari segi konsep pakaian aku mcm biasa datang pakai sut dan kemeja. Macam tak sesuai aku nak pakai konsep pakaian yang ditetapkan. Yer lah aku nie bukan artis dan juga bukan sesiapa dalam industri. Asalkan selesa dan menutup aurat sudah. Hahaha..

Bagi artis ok la kut nak pakai glamor dan ikut konsep bagi memeriahkan acara walaupun aku tengok ada artis yang tak nak ikut konsep. Tapi kita kena ingat sesetengah artis nie mungkin sibuk dan terkejar2 dari lokasi atau sebagainya. So peminat jangan la nak komplen yer?.

Dari segi perjalanan acara aku rasa okay. Penampilan Farra Fauzana dan Afdlin Shauki juga menghiburkan. Walaupun belum on air kat TV Farra dan Afdlin memang nampak besh dan menghiburkan guest yang berada di dewan dengan telatah mereka. Aku terbaca ada juga ade wartawan yang menulis mengatakan penampilan mereka yang sometime meleret2 dan lawak yang tiba2 tak menjadi. Bagi aku dalam mana acara sekali pun bende tu memang tak dapat dielakkan. Lebih lebih lagi bukan mudah untuk mengendalikan pengacaraan yang live & dalam keadaan fara yang baru shaja menjalani pembedahan lutut. Come on la yer..? At least bagi aku much better dari pengacara sebelum nie yang membuatkan aku switch off to other TV station.

Cuma yang tak besh banyak pemenang tak datang, wakil pun tak ada. Harap org biasa je dtang memenuhkan majlis Anugerah Skrin sedangkan yang nak diraikan tak hadir. Mcm mana tu? Bagi aku artis patut hadir sebab majlis nie meraikan mereka. Takkan la 2 jam untuk duduk menerima anugerah pun payah kan. Cuma excuse la pada yg sakit spt Ida nerina. Yang lain tepuk dada tanya selera.?

Congrat pada yang design pentas, lampu dan efek kat belakang pentas. Superb. Aizat nyer performance dan Jac, black dan Azlan memang class bravo!. Yang lain even Dato Ct nye performance biasa je. Usaha lagi yer.?


Rozita Che Wan

Farra & Afdlin


Syira Ayob

Nora Danish
1. Drama Terbaik
● Tersasar di Jalanmu
2. Pelakon Lelaki Terbaik Drama
● Que Haidar (Terlerai Takbir Kasih)
3. Pelakon Wanita Terbaik Drama
● Rosnah Mat Aris (Tersasar di Jalanmu)
4. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Drama
● Datuk Ahmad Tarmimi Siregar(Tak Serupa Tapi Sama)
5. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Drama
● Norish Ismail (Tersasar Di Jalanmu)
6. Pengarah Terbaik Drama
● Erma Fatima (Tersasar di Jalanmu)
7. Lakon TV Terbaik
● Erma Fatima (Tersasar di Jalanmu)
8. Drama Rantaian Terbaik
● Kekasihku Seru (Khabir Bahtia)
9. Drama Komedi Terbaik
● Datin Wan Abe (TV3)
10. Videografi Terbaik
● Tersasar di Jalanmu

FILM1. Filem Terbaik
● Wayang
2. Pelakon Lelaki Terbaik Filem
● Eman Manan (Wayang)
3. Pelakon Wanita Terbaik Filem
● Liyana Jasmay (Kami the Movie)
4. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Filem
● Zul Huzaimy (Wayang)

No comments: