Monday, December 14, 2009

Pelakon Melayu Pertama Di Dalam Filem Hollywood



Mungkin ada yang dah tahu tapi ada jugak yang belum. Catatan blog kali ini simple jer. Tak ada nak menulis panjang panjang. Kalau yang belum tahu pelakon Malaysia yang pertama sekali membintangi Filem di Hollywood ialah Allahyarham Seniman Ibrahim Pendek. Semasa Lawatan pihak Universal International ke Jalan Ampas Singapura, pihak rombongan tersebut berminat dengan Ibrahim Pendek setelah ternampak beliau dan kemudian beliau ditawarkan membintangi Filem The Spiral Road yang diterbitkan pada tahun 1963 oleh pihak Universal International di bawah arahan pengarah Hollywood . Bintang Filem terkenal ketika itu yang menjadi Hero ialah Rock Hudson & Gene Rowlands. Selepas filem itu Ibrahim Pendek di tawarkan lagi untuk membintangi Filem Hollywood yang lain tetapi hajat tersebut tidak kesampaian apabila menghadapi masalah Visa oleh pihak Kedutaan Amerika Syarikat.

Nampaknya pihak kedutaan US nie memang tak kasi chance lagi pada orang luar untuk membintangi Filem keluaran mereka. Tetapi senario itu berbeza pada masa sekarang yang mana bintang bintang dari Asia berpeluang untuk berlakon di sana seperti Dato Michelle Yeoh, Jackie Chan, Chow Yuen Fatt, Bintang Slumdog Millionaire Freda Pinto dan lain lain bintang.

Ibrahim Pendek dalam The Spiral Road

Sedutan Filem The Spiral Road bersama Rock Hudson

Belakang tape The Spiral Road. Nampak tak Ibrahim Pendek gambar sebelah kiri bawah yang tengah memegang kaki salah seorang pelakon dalam Filem ini.

Galeri menunjukkan Ibrahim Pendek Bersama Rock Hudson dibelakang tabir

Pelakon Utama The Spiral Road

Scene menarik dalam The Spiral Road

Brul Ives dalam The Spiral Road

Adegan romantik Gene Rowland & Rock Hudson

Set Penggambaran The Spiral Road

No comments: