Tuesday, March 3, 2009

At First Sight~


Sape yang pernah tengok Filem nie? Actually filem nie dah lama tahun 1999 yang mana pelakon utama nya Val Kilmer & Mira Sorvino. Filem ini sedang diulang tayang oleh pihak Astro (march).
Mulanya tak minat sangat nak tengok atau buat review sebab orang akan cakap filem nie dah basi tetapi bagi aku yang tak pernah tengok lagi filem ini cukup menyentuh perasaan.

Filem ini cukup emosi mengisahkan Virgil Adamson(Val Kilmer) yang buta dari kecil akibat masalah katarak. Beliau bertemu Amy Benic (Miro sorvino) yang mana Amy mendapatkan khidmat urutan di Spa oleh Virgil. Kisah bermula apabila Amy menitiskan airmata apabila menceritakan kisah nya yang melalui perbagai keperitan dengan kehidupan nya sebagai isteri.
Amy menceritakan yang hidupnya tidak bahagia kerana berkahwin dengan orang yang tidak mempunyai perasaan(bekas suami nya dilihat hanya menangis apabila mengira income tax selain itu Amy tidak pernah melihat suaminya menangis)

Tema dalam filem ini simple iaitu beliau (Amy) menginginkan kehidupan yang bahagia yang mana Virgil adalah orang yang dapat mendengar, berkongsi perasaan, menikmati suana malam, megajar nya erti kasih sayang dan pengorbanan.

Bila tengok filem ini, aku cukup tersentuh apabila Virgil yang buta cuba sedaya upaya menyiapkan makanan untuk Amy sedangkan beliau tidak nampak. Ada babak menunjuk kan Virgil memotong Cili besar perlahan lahan, menunjukkan beliau mahu memberikan sesuatu(makan malam) kepada orang yang dicintai.. Walaupun beliau buta, demi kasih sayang beliau sanggup membuat sesuatu yang beliau tidak pernah lakukan. Kuasa Cinta dan Kasih sayang cukup dizahirkan melalui watak Amy dan Virgil.

Babak dimana Amy cuba menggambarkan Stesyen minyak lama di hujung pekan juga menarik perhatian. Virgil yang tidak pernah menjejakkan kaki hingga ke hujung pekan. Amy menggambarkan sebuah rumah lama yang usang dengan kayu yang reput dan diapit oleh dua pohon besar. Imiginasi penulis skrip dengan terjemahan melalui kata-kata patut diberikan kredit.

Tahniah kepada filem ini kerana tema yang cukup bagus dengan alunan muzik piano yang cukup membuai perasaan takkala dari paparan babak ke babak. Cukup membuatkan kita melalui pengalaman "mereka" dengan begitu indah~

Sinopis
When Amy Benic (Mira Sorvino) takes a break from her work as an architect at a spa, the last thing she expects is to fall in love with one of the workers, Virgil Adamson (Val Kilmer). He's everything that she has ever wished for, with only one "problem." He's blind. When researching, Amy comes across Dr. Charles Aaron, a specialist in eye treatment who suggests to Virgil that, with surgery, he could make the Blind Man see. At first Virgil refuses, and is offended, but after moving to Amy's home in New York with her, he agrees to go through with the operation. Nothing works out as either of them hoped. Just because Virgil's eyes can now see, doesn't mean that his brain can, and so he has to learn to see, which puts his and Amy's relationship to the test. Just as Virgil is getting used to seeing the world for the first time, he is informed that he is going blind again.

Kepada anda kalau ada masa tegoklah kat Astro Sure menitis air mata~

2 comments:

Anonymous said...

I've watched this way back when it was first released...indeed very touching and sad...i guess that's part of life isn't it?

Axis Junior said...

so like it ha adrian~